Izvor: Balkan Mixer

Pred početak turističke sezone, više regionalnih medija je objavilo podsjećanje na pobjednički esej književnika Milisava S. Popovića koji je objavljen za prestižno izdanje čuvenog američkog časopisa.

Prije devet godina (2009.) na teritoriji SAD i Kanade objavljeno je specijalno izdanje National Geographic Traveler – 50 najljepših destinacija Planete. Naslovnicu ovog časopisa krasi Crna Gora, a tekst Milisava S. Popovića se nalazi kao pobjednički i vodeći u segmentu „Country Unbound“ (na str. 82).


Autorov esej o šest lokacija u Crnoj Gori nosi naziv „Balkan Showpiece“ (Izlog Balkana ili Eksponat Balkana). U njemu su opisani: Perast, Sveti Stefan, maslinjaci u Baru, Manastir Ostrog, Žabljak i Tara. Sročen tzv. stilom etnopisa uz korišćenje pojedinih elemenata ovdašnjih legendi i mitova, esej g. Popovića je svojim kvalitetom otvorio vrata pažnji 40 milionskoj publici (koja prati redovna i specijalna izdanja National Geographic).

 

Najveći svjetski turoperateri (poput Globus, Antarctic cruises, Neckermann, Trafalgar, Insight) takođe su tražili dopunu – proširenu verziju izdanja koje se objavljuje u oktobru svake desete godine. Popović je za tu priliku obradio dodatnih tri lokacije. Smatra se da je ovaj tekst najveći proklamator turizma koji je Crna Gora do sada imala.

Pedeset najljepših destinacija na planeti su predstavili pozvane osobe (javne ličnosti) koje je uredništvo NG odabralo po posebnim kriterijumima. Popović se tako našao u društvu svjetski poznatih imena poput: Ričarda Prestona (pisca), James Raffan (geografa i direktora čuvenog Canadian Canoe Museum), Rosa Maria Ruiz (osnivač organizacije Eco Bolivia), Jennifer Clement (meksički novinar i poeta), Lyanna Williams (profesor kreativnog pisanja na univerzitetu u Atlanti), Lamberto Frescobaldi (potomak 39 generacije Frascobaldi, najpoznatijih vinara iz Firence), Shashi Tharoor (indijski pisac i podsekretar UN u sektoru odnosa sa javnošću), Daglas Coupland (kanadski glumac i režiser).

Svih 50 tema su morale biti urađene jednoobrazno – da esej ne prelazi 400 riječi i da ga podržava samo jedna fotografija (proširena verzija, za turoperatere podrazumijeva izdanje sa više fotografija).

Popovićev stil i autentičnost u izražajnosti su pomenuti esej postavili visoko iznad pristiglih radova i sa dvanaest najvećih ocjena (od petnaest članova žirija) omogućili da prvi put u istoriji, ova mala balkanska država osvane na naslovnici “National Geographic”.

Sledeće godine će i zvanično biti okončano izdavanje primjerka iz 2009. godine, koje će tako na tržištu planete ostati cijelih deset godina.

 

tekst pripremila – Nevena Lukić